söndag 18 oktober 2009

Underbar kväll i Stenhamra

l fredags tog jag bussen ut till Malin i Stenhamra. Vad underbart härligt att komma ut till landet! De bor i ett gediget gammalt trähus från början av 1900-talet med bjälkar i taket, vackra stora fönster, knarrande trägolv och trädgården full av äppelträd. Kändes underbart att vakna av tystheten, och så av små tassande steg från Maja också förstås som är morgonpigg... :-)

Malin bjöd på god höstmat! Förrätt åt vi hackad rökt lax med tärnad avokado, pepparrot och creme fraiche. Varmrätt var Fransyska med rotmos, inlagda rödbetor och vitlökssås. Så gott! Rödbetorna hade hon lagt i folie och tillsatt olivolja, vitlök (hela och krossade), balsamvinäger, färsk oregano, salt och peppar. Sedan in i ugnen 200 grader i cirka 1 timma. Det var verkligen super gott.

Sedan drack vi rödvin, té och åt Lindts chokladkulor framför en sprakande brasa och pratade om livet. Underbar kväll verkligen. Kändes som att jag fick massor av energi!


Hem åkte jag inte tomhänt. Malin skickade med en stor kasse med äpplen och..... en dunk hemmagjord äppelmust! Vi konstaterade att vi blivit vuxna!

Igårkväll tog jag en vända på Stureplan med Helen. Vi hade trevligt men vilken kontrast mot fredagen! Kände mig inte riktigt redo för trängsel och bullriga människor... Så även Helen och jag drog slutsatser i taxin hem; vi har nog (verkligen!) blivit vuxna.

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar