Det handlar om en viktig fråga; att vidta politiska åtgärder för ett nyttigare Sverige. I artikeln tog vi främst upp övervikt och fetma men det finns ju flera anledningar till att vi bör äta våra 5 portioner frukt och grönt per dag. Högt innehåll av fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter som har flera hälsofrämjande egenskaper!
Att profilera sig som ett hälsomedvetet parti är smart! Trenden tågar allt snabbare framåt i Sverige; matvarubutiker ser att livsmedel säljs bättre med hälsoargument. Dock är konsumenterna långt mer medvetna idag än vad de tidigare någonsin varit och låter sig inte luras. Livsmedelsproducenterna kommer inte längre undan med falsk marknadsföring och tveksamma innehåll. Ribban är höjd!
För att citera mig själv.... skrev jag tidigare om det här efter Londonbesöket över nyår: "Matkulturen frodas i London. Mycket fokus på kravodlat, tillsatsfritt och miljövänligt. Matbutiker som Marks & Spencers, Waitrose och Sainsburys skyltar tydligt med olika hälsobudskap vad gäller matkvalité och miljö. Trenden är tydlig; det handlar om att sälja ett hälsokoncept, en matfilosofi. Kunden vill känna att matbutiken är engagerad i både miljö och hälsa; något de gärna betalar extra för. För att möta den allt mer upplysta kundens krav på ett väl fungerande ekosystem tvingas dagligvaruhandeln att ta ställning."
För att citera mig själv.... skrev jag tidigare om det här efter Londonbesöket över nyår: "Matkulturen frodas i London. Mycket fokus på kravodlat, tillsatsfritt och miljövänligt. Matbutiker som Marks & Spencers, Waitrose och Sainsburys skyltar tydligt med olika hälsobudskap vad gäller matkvalité och miljö. Trenden är tydlig; det handlar om att sälja ett hälsokoncept, en matfilosofi. Kunden vill känna att matbutiken är engagerad i både miljö och hälsa; något de gärna betalar extra för. För att möta den allt mer upplysta kundens krav på ett väl fungerande ekosystem tvingas dagligvaruhandeln att ta ställning."
Citygross höll en reklamkampanj förra året om den nya märkningen "Äkta vara". Mats-Eric Nilsson skriver på hemsidan: "Konsumenterna gillar märket Äkta vara. På de två månader märkningen har funnits i City Gross butiker, har försäljningen av de produkter som fått klartecken att märkas, ökat med 30 procent jämfört med förra året".
Livsmedelskedjan Lidl hakar också på trenden. De har efter nyår inlett en kampanj som innebär momfritt på Frukt & Grönt. Det här är verkligen ett bra initiativ som bör lyfta frågan inför valåret!
Dags för politikerna att haka på trenden eller vad tycker NI??
Trevlig helg!
Alexandra
Absolut!! Sänk moms på frukt och grönsaker!! Helt sjukt att det är lägre på porrtidningar! Det är ju dyrt som det är med frukt och grönsaker, speciellt om man vill köpa krav så 12% mindre gör skillnad.
SvaraRaderaBra initiativ!
/Marie
Hi Alexandra,
SvaraRaderaFirst of all I apologize for this unsolicited message. I know it´s not the right place to post it.
It´s Massimo we discussed a little about italian and swedish nutrition differences last Friday eve :). I wanted to ask you a few tips. ..
If you don´t feel annoyed by this message please contact me on skywriter13100@hotmail.com
thank you have a nice week-end
massimo