måndag 18 januari 2010

Frukost!

Frukosten ska vara lyxig! Själv är jag ohyggligt morgontrött och vill gärna veta att jag har något riktigt gott som väntar mig utanför den varma mysiga sängen. Försöker att inte snooza för länge och gå upp i tid så att jag hinner njuta också. Mindfullness, ni vet!

Förvånansvärt äter de flesta av oss exakt samma frukost varje dag! Jag kan nog med ganska exakthet säga att av alla mina kunder jag träffat genom åren, både i London och här, kör säkert 80 % samma frukost.

SÅ! Jag tänkte presentera 1 frukostalternativ varje vecka - fram tills idéerna tar slut... Det blir både vardagsfrukostar och helgfrukostar. Ja! de skiljer sig åt, iaf för mig.

Först ut:
Grekisk yoghurt med frukt, bär och Lyx-müsli
3-4 dl Grekisk yoghurt Naturell (eller Verum, A-fil eller Cultura men jag tycker att det är gott när den är lite tjock. Man kan ta hälften grekisk och hälften A-fil, blir också gott)
1-2 dl upptinade frysta blåbär
1 liten skivad Krav-banan
1 klase kärnfria vindruvor
1-2 dl müsli
Häll upp yoghurt i en skål och blanda i bär och frukt. Ringla lite flytande honung över allt. Häll på müslin.
Till detta dricker jag en espresso och äter 1 kokt ägg. Om du vill ha matigare: skiva ägget på 1 knäckemacka.

Vad gäller müsli; älskar Risentas självplock. I helgen var jag vid Risentahyllan på Fältöversten och plockade bland fröna...

Min Risent müsliblandning:
Boveteflakes
Dinkelflingor
Quinoapuffar
Torkad papaya
Russin
Gojibär
Pumpafrön
En himla massa ingredienser men det är ju lätt fixat eftersom man bara tar en liten skopa av varje. Hemma hade jag även hasselnötter, krossade linfrön och kokosflingor som jag också blandade i!

Min detoxvecka som gått gick bra! Det blev dessvärre några fler lattes men annars har jag hållt detoxmått och mår som en prinsessa och känner mig lätt i kroppen! Nu ser jag dock fram emot lite kött och kyckling i veckan... Vill gärna veta hur det gått för er andra!

Alexandra x

2 kommentarer:

  1. Vad bra med frukostidéer! Ser jag fram emot.
    Min detox gick bra. Kaffet var svårt menjag lyckades faktiskt att motstå. igår tog jag bara en kaffe och tänker fortsätta så vilket betyder att jag minskat från 3 per dag! Bra va? ;)
    mvh Pia

    SvaraRadera
  2. Jessica Palmqvist19 januari 2010 kl. 20:09

    Det gick bra! Känner mig också lätt i kroppen faktiskt. Gick ner 1,5 kg dessutom....
    Kul med frukosttips! Behöver det.
    /Jessica

    SvaraRadera