torsdag 14 januari 2010

Detox rapport!

Nu kryper jag till korset......

Jag började min egen Detoxmeny i måndags och skulle föregå med gott exempel givetvis men idag kunde jag inte motstå en kaffe.... Här finns jag på bild, tagen på bar gärning! Jag kan inget annat säga än att "solen" har sina fläckar och det enda riktiga är att resa sig upp igen! :-)

HUR går det för er andra som hängt på????

Min kund som också kör detox har haft ont i huvudet och känt sig lite hungrig. Vi kom överens om hon skulle vara extra noggrann med att äta ordentligt efter träningen - frukt och nötter eller Finncrisp med avokado. Huvudvärken kommer att gå över efter några dagar - det är kaffet!

Själv mår jag bara bra och har (förutom kaffet...) följt planeringen. I morse åt jag en banan- och bärfrukost med lite havremjölk och hemmagjord müsli (quinoapuffar, boveteflakes, linfrön, torkad mango, torkad papaya, gojibär, mandlar, hasselnötter, pumpakärnor - jag har blandat ihop från Risenta). Riktigt gott!


Jag hade lyxat till det och köpt färska blåbär men faktum är att jag föredrar de frysta. Det finns olika sorters blåbär, och en sort (ofta kallad amerikanska blåbär) har bara den blåa färgen i skalet och inte i fruktköttet (se bild!). Dessa skiljer sig åt från våra Nordiska bär som har färg i både fruktkött och skal (därför blir det sådana fläckar när man plockar).

Det är i det blåa färgpigmentet som de nyttiga antocyaninerna sitter och alltså finns det en högre halt av dessa i de nordiska färgrika bären. Det allra bästa är att plocka under säsong och frysa ner. Ett tips inför nästa sommar!

För er som vill.... här kommer några fler detoxrecept. Själv tänker jag göra laxreceptet ikväll och ta med mig till lunch imorgon.

Quinoa- och Broccolisallad
Ingredienser: 1 portion quinoa, ½ broccolihuvud, ½ msk BioFoods lantbuljong, 1 dl cashewnötter, 1 msk olivolja, ½ vitlöksklyfta.
Gör så här: Skölj quinoan väl och koka sedan enligt anvisningar tillsammans med lantbuljongen. Låt svalna och ånga av. Skölj och dela broccolin i buktetter. Koka i lättsaltat vatten i några minuter (de får inte bli för mjuka). Blanda quinoa och broccoli i en skål. Tillsätt olivolja, pressad vitlök, cashewnötter och peppar och rör om! Gör 1 extra portion till lunch.

Lax med ljummen rödkålssallad & tomat
Ingredienser: 1 laxfilé, 1/2 bifftomat, Rödkål, Fänkål, Romansallad, Färsk Dill, 1/2 msk olivolja, 1 msk sesamolja, citronpeppar.
Gör så här: Lägg laxen på en ugnssäker form. Krydda med citronpeppar. Skär en bit fänkål i bitar och lägg på en ugnssäker form. Dela bifftomaten i två halvor och lägg den ena halvan (eller båda) på samma form. Tillsätt lite olivolja och peppar. Grilla lax och grönsaker i ugn i ca 20 minuter på 200 grader. Skölj och grovhacka en bit rödkål. Stek den i några få minuter på låg temperatur i lite smör i en stekpanna. Låt svalna något. Blanda rödkålen med den grillade fänkålen och tillsätt sesamolja och grovhackad dill. Rör om! Servera laxen med rödkålssalladen och bifftomatshalvan. Garnera med en stor dillkvist.

Alexandra

3 kommentarer:

  1. Jessica Palmqvist14 januari 2010 kl. 18:43

    Ha, ha, ha..... Jag har också haft lite svårt! Blev ett glas vin igår vilket var ooooomöjligt att motstå men annars har det gått förvånandsvärt bra! trodde kaffet skulle vara svårt men vatten med citron är gott!
    Tack för fler recept! Fortsätter med mina frysta blåbär också.
    Mvh, Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Läser nu senaste "Leva" och din artikel om "Detox för Livsnjutare". Ska göra en insats i helgen! Men fråga: vad är "Soppa på Blueberry eller annan nyttig soppa"...??
    /Eva

    SvaraRadera
  3. Hej Eva,
    Vad kul att du läst Leva och ska prova några detoxdagar - har själv inte sett artikeln ännu.

    Min detox blev direkt kopierad från min blogg och eftersom de flesta av mina läsare och klienter är från Stockholm så rekommenderade jag ett ställe som heter Blueberry (finns på NK och Sibyllegatan - hemsida: www.blueberrylifestyle.se). De har god mat och då speciellt deras soppor.

    Molineras "Gazpacho soppa" på tetrapack brukar finnas i de flesta matbutiker - de fungerar utmärkt. Även soppor som säljs i hälsokostbutiker. Eller egna :-)

    Lycka till!
    Alexandra

    SvaraRadera